Ali Besnek'in "Aymaz" adlı şiiri, aymazlık (gaflet) kavramını derinlemesine işleyen bir eserdir. Şiir, aymazlığın gerçekleri görememek veya görmek istememek olduğunu vurgular. İnsanların yalana teslim olmasını eleştirir ve aymazlığın çeşitli yönlerini, insanların hakikatten uzaklaşmalarını ve doğruyu duymak istememelerini anlatır. Aymazların gerçeği anlamamakta ısrar ettiklerini, sahte davranışlar sergilediklerini ve doğruyu reddettiklerini ifade eder.
Aymaz
Aymazlık = gaflet, gafillik
Çağın en büyük hastalığı,Gerçeği görememek, yada görmek istememek
Adı üstünde yalan dünyada, yalana teslim olmak ise en büyük aymazlık
Şiir zamanı
A Y M A Z
Gaflet çökmüşse öze ışık ne yapsın göze
Üstüne çekmiş perde uykuda gezer aymaz
Kulağı yok nefsinin sağırdır doğru söze
İnandığı tağutu yerince kızar aymaz
Hakikati duyunca ufaktan uzar aymaz
*** *** *** ***
Bir konuşsun alimler yanında sönük kalır
Hangi kaba girerse onun şeklini alır
Yola gelmez bir türlü övünce gaza gelir
Gerçeği kulağının ardına yazar aymaz
Yalanı birbirinin üstüne dizer aymaz
*** *** *** ***
Doğrunun karşısında bürünür binbir tavra
Ne camilik bu aymaz ne kilise ne havra
Düşünüp sorgulamaz kafası boş kadavra
Sözünün tutarı yok dilinde ezer aymaz
Doğrudan dostu olmaz üstünü çizer aymaz
*** *** *** ***
Ayağı yere basmaz görsen birde havalı
Sahibinin sesinden hergün dinler kavalı
Gittiği yolu görmez başında yem çuvalı
Karnında bir kır öküz yedikçe azar aymaz
Başında boyunduruk sürünce kazar aymaz
*** *** *** ***
Aymazlık çeşit çeşit hepsinin türü farklı
Kendisi çıplak gezer sahibi samur kürklü
Sığ sulardan çıkamaz gemisi yandan çarklı
Fazla derine dalmaz derede yüzer aymaz
Gemi batsa en önce ipini çözer aymaz
*** *** *** ***
Devir aymazlık devri akıl gitti kul azdı
Yalan saltanat oldu doğruya mezar kazdı
Kalem pazara çıktı hak değil ferman yazdı
Taptığın kumdan kale yel eser tozar aymaz
Perde kalkar gün açar oyunu bozar aymaz
ALİ BESNEK